Goede MVOornemens

Door L. Moratis

Allereerst: de beste wensen voor het nieuwe jaar. Dat dit jaar maar veel voorspoed mag brengen – in de breedste zin des woords.

Het is mijn overtuiging dat we zelf de architecten zijn van onze voorspoed. Ik geloof in maakbaarheid. Voor zover dit niet het geval is, troost ik me met de gedachte dat dit in ieder geval in de meeste gevallen toch zo is. En zelfs als dat niet het geval is: ik vind het gewoon een prettig idee. Geredeneerd vanuit deze overtuiging loont het dan ook de moeite om een of meerdere goede voornemens te hebben. Mijn voornemen: optimistisch blijven in 2009. Ondanks dat het economisch aanwijsbaar de verkeerde  kant opgaat, hebben we elkaar de laatste maanden naar mijn idee enigszins te vaak en teveel de put ingepraat en bang gemaakt. (Overigens, of het verkeerd is, daar wordt nog wel over getwist. Sommigen zien een periode als de huidige als een gezonde en noodzakelijke corrrectie.) Ik ga mijn best doen om de aandacht voor MVO minimaal op hetzelfde niveau als in 2008 te houden en de ontwikkelingen die in gang zijn gezet te blijven stuwen.

Ambities en voornemens

Nu blijft een voornemen natuurlijk vrijblijvend. Dat ligt in de aard van het fenomeen ‘voornemen’. Net als een ambitie: je kunt ergens naar streven, maar of je dat streven gaat bereiken, is vers twee. Vaak leidt het ergens naar streven wel tot resultaat. Misschien niet tot de geambieerde situatie, maar bijvoorbeeld wel ergens halverwege. Op de goede weg zijn, is ook al wat waard. Mijn devies is om ambities daarom nooit te laag te stellen. Of, om met Collins en Porras (van het boek ‘Built to last’) te spreken: stel ‘big hairy audacious goals’. Analoog geldt dit voor goede voornemens: aim for the stars and you might just reach the sky.

Twee weetjes over goede voornemens. Het blijkt verstandig goede voornemens uitstellen tot het voorjaar, aldus het Nederlands Centrum voor Volkscultuur. Het begin van een nieuw jaar is een slecht moment voor goede voornemens. Een nieuw seizoen (de lente dus) is een stuk beter. De kans dat zijn gerealiseerd worden, is dan het grootst. En: goede voornemens blijken te werken (http://www.nu.nl/algemeen/1893174/goede-voornemens-werken-wel.html). Bijna 60 procent van de mensen die goede voornemens hadden gemaakt voor 2008, houden ze nog steeds vol. Maar liefst 70 procent van de mensen die het voornemen afslanken hadden, vielen in 2008 gemiddeld 1 tot 10 kilo af. Je hoeft je voornemens dus niet eens SMART te maken.

MVO initiatieven als goed voornemen

Hoe het ook zij, het zou geweldig zijn als iedere ondernemer, ieder bedrijf, zich nu (of in de lente voor mijn part) eens zou voornemen om drie MVO-initiatieven te starten. Dat kan van alles zijn. Van het formuleren van een bedrijfseigen MVO-profiel, compleet met visie, strategie, doelstellingen en KPI’s tot het indraaien van spaarlampen. Al was het maar eens met leveranciers in gesprek te gaan over MVO. Of medewerkers te vragen naar hun ideeën over de maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijf. Soit. Dat betekent volgens bovenstaande bevindingen dat zo’n anderhalf goed voornemen gerealiseerd wordt. Dan heb je nog wat speling en kom je vast uit op zeker een gerealiseerd MVO-initaitief. Stel je voor. Dat zou winst zijn.

Terug naar nieuwsoverzicht